M. Filiciak – „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej”

Jedną z propozycji Wydawnictwa Akademickiego i Profesjonalnego dla fanów nauk społecznych, m.in. psychologii i socjologii oraz literatury faktu, jest książka „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej” Mirosława Filiciaka.

W zasadzie prezentowana książka po trosze traktuje o każdym z nas – o człowieku w świecie, w którym królują nowe media. Spodoba się czytelnikom interesującym się psychologią i socjologią, ale też grami. To świetna baza, dająca do myślenia i pole do refleksji nad współczesnym światem, mediami, Internetem i kulturą, którą trudno byłoby zrozumieć w oderwaniu od mediów. 

Tytułowe gry sieciowe są logiczną kontynuacją dawnych gier, ale powstały przy użyciu najnowszych technologii. Stają się one pretekstem i zarazem szerokim kontekstem dla innych mediów i kontekstów oraz wszelkich aktywności kulturowych. Zarówno granie w gry, jak i oglądanie filmów i seriali czy też czytanie książek są czynnościami porównywalnymi do wcielania się w rolę. 

Autor zastanawia się też, czy nowe media współcześnie przyczyniają się do demokratyzacji kultury. Mirosław Grzegorz Filiciak to medioznawca i kulturoznawca, doktor habilitowany, wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Badania Gier, profesor w Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS, a także dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych SWPS. Zajmuje się m.in. współczesną kulturą popularną, nowymi mediami, grami komputerowymi i fabularnymi.

f: superanton / pixabay